Czym jest Visual Merchandising? Elementy składowe, znaczenie i rodzaje.

Choć może to pozostać niezauważone, istnieje kilka czynników związanych z przestrzenią sprzedażową, które zachęcają użytkowników do zakupu określonych produktów w fazie zakupu. Emocjonalna i sensoryczna sfera naszej percepcji świata jest powodem, dla którego udana fizyczna strona sprzedaży jest ukształtowana w taki sposób, w jaki jest.

Definicja visual merchandisingu.

Visual merchandising to strategia marketingowa, która wykorzystuje różne metody, aby dany produkt wyglądał atrakcyjnie w fizycznej przestrzeni handlowej. Na podkreślenie widoczności danego produktu składa się kilka elementów, takich jak strategiczne rozmieszczenie sąsiednich artykułów w obszarze sprzedaży detalicznej, poprawa estetyki obszaru oraz ogólna optymalizacja przestrzeni w celu zapewnienia komfortu i dobrego samopoczucia użytkownika.

Elementy związane z visual merchandisingiem.

Zapach.
Wiadomo, że zapach jest bardzo ważnym punktem, jeśli chodzi o stosowanie strategii marketingowej. W przypadku visual merchandisingu, zapach jest wykorzystywany w miejscach zakupów, aby zapewnić przyjemną atmosferę, dzięki czemu użytkownicy nieświadomie zostają dłużej w danym miejscu. Prowadzi to również do wzrostu uznania dla zakupionych produktów i wytwarza węchowe powiązanie pomiędzy zakupionym przedmiotem a daną firmą lub sklepem. Krótko mówiąc, zapach pomaga w zwiększeniu sprzedaży.
Porządek.
Gdy poszczególne elementy składające się na sklep są uporządkowane w logiczny dla klienta sposób, sprzyja to wizualizacji i poruszaniu się po sklepie. Podobnie, musi istnieć spójność w rozmieszczeniu innych elementów, które, choć nie są przeznaczone do sprzedaży, stanowią część środowiska handlowego. Przykładem może być lada, filary, okna, półki, ekspozytory produktów, a w zasadzie wszystkie te elementy strefy sprzedaży.
Oświetlenie.
Właściwe wykorzystanie oświetlenia w przestrzeni fizycznej może sprzyjać zakupom produktów przez klientów. Oświetlenie powinno być stosowane w zależności od produktu i kontekstu sprzedaży, dlatego w zależności od przypadku należy regulować natężenie światła i jego barwę, aby stworzyć atmosferę zgodną z artykułem, który ma być sprzedawany.

Znaczenie visual merchandisingu.

W każdym sklepie konieczne jest zapewnienie spójnej i spokojnej przestrzeni, zarówno w celu zwiększenia sprzedaży, jak i zapewnienia przyjemnego doświadczenia dla klienta. Dlatego też wdrożenie właściwych strategii visual merchandisingu może przynieść wiele istotnych korzyści dla danego sklepu.

  1. Zwiększona sprzedaż. Przyjemna atmosfera, zarówno dla konsumenta, jak i dla osób pracujących na tym terenie.
  2. Wyjątkowość wizualna sklepu pozwala na odzwierciedlenie istoty sklepu, nadanie mu unikalnych cech, a tym samym wyróżnienie go na tle konkurencji.
  3. Zwiększa prawdopodobieństwo, że klient wróci do Twojego sklepu, niezależnie od tego, czy doszło już do sprzedaży z klientem, czy też nie doszło do żadnej akcji sprzedażowej.

Ogólnie rzecz biorąc, wyposażenie i optymalizacja sklepu w odpowiednie atrybuty zapewnia dobre pierwsze wrażenie niezależnie od decyzji kupującego, zwiększając szanse na to, że użytkownik powróci do sklepu.

Rodzaje visual merchandisingu.

Sensoryczny.
Skupia się na otoczeniu produktu oraz na sensorycznej i psychologicznej stronie użytkownika, stymulując 5 zmysłów człowieka: wzrok, słuch, węch, dotyk i smak.
Administracyjny.
Jest odpowiedzialny za wdrażanie strategii rynkowych w celu zwiększenia sprzedaży. Koncentruje się na skutecznym zarządzaniu obiektami i różnymi elementami, które je tworzą, kładąc nacisk na rozmieszczenie i porządek produktów w celu osiągnięcia dobrego wizerunku, a także na administrowaniu przestrzenią, tak aby ruch w obiekcie był płynny.
Prezentacyjny.
Koncentruje się na prezentacji produktu, jego estetyce i elementach towarzyszących, dążąc do optymalnej i wyróżniającej się prezentacji w obszarze sprzedaży.

Jakie są funkcje visual merchandisera?

Zadaniem visual merchandisera jest tworzenie, organizowanie i optymalizacja przestrzeni sprzedażowej, której zasadniczym celem jest zwiększenie sprzedaży w sklepie. Poprzez zastosowanie różnych technik oświetleniowych, porządkowych i zapachowych, celem jest stworzenie przyjemnej i spójnej atmosfery z produktami oferowanymi w każdej fizycznej części sklepu, a jednocześnie zapewnienie miłych i przyjemnych doświadczeń dla osób znajdujących się w pobliżu.