Jak projektować strategie “disruptive” w firmach?

“Disruptive innovation”, często nazywana również “radical innovation”, to koncepcja, która ma ogromne znaczenie w tworzeniu firm. Wraz z rosnącą konkurencją i globalizacją, która stopniowo zaciera granice między rynkami, coraz trudniej jest firmie wyróżnić się na rynku. W rezultacie wkraczamy w dynamikę, w której wartość przyrostowa projektów przedsiębiorczych ma coraz mniejszy wpływ na rynek. Nie wystarczy już zaproponować nową koncepcję w świecie, w którym jest ich tak wiele. Mnożą się komunikaty, a wraz z nimi propozycje wartości dla klienta.
Jeśli chcemy, aby nasza firma coś zmieniła, musimy podążać śladami firm, które zastosowały strategie przełomowe. Rewolucja na rynku pozwala nowoczesnym firmom stać się punktem odniesienia, mającym wpływ na wszystkich płaszczyznach: na zachowania, gusta i zainteresowania konsumentów, na działania władz publicznych oraz na trendy rynkowe.

Co to jest innowacja przełomowa?

Innowacje przełomowe to takie, które powodują głębokie i znaczące zmiany w modelu biznesowym danego sektora. Może to być nawet utworzenie podsektora, który nie istniał wcześniej i powstaje w wyniku przełomu technologicznego, który zmienia sposób wykonywania pracy. W przeciwieństwie do innowacji inkrementalnych, które opierają się na tworzeniu dodatkowej wartości do istniejących produktów, usług lub modeli biznesowych.
Innymi słowy, jest to różnica między ewolucją a rewolucją. Nie wszystkie innowacyjne pomysły biznesowe są przełomowe, ani nie zmieniają całkowicie modelu biznesowego branży i zachowań ludzi do tego stopnia, że zmuszają konkurencję do naśladowania ich, aby przetrwać. Dlatego innowacje przełomowe to takie technologie lub modele biznesowe, które wywołują silne i rewolucyjne zmiany w danym sektorze. W pewnym sensie jest to forma twórczej destrukcji, ponieważ całkowicie zmienia sposób, w jaki coś było robione wcześniej, czyniąc bezcelowym kontynuowanie starego modelu.

Strategie rozwoju przełomowych innowacji.

  1. Naruszenie równowagi pomiędzy wartością a kosztem.
    Polega to na ocenie wszystkich możliwych kosztów ponoszonych przez przedsiębiorstwa w danym sektorze w celu podjęcia próby ich wyeliminowania. Jeśli uda nam się znaleźć strukturę, propozycję wartości lub technologię, która pozwoli nam mieć najniższe koszty na rynku, to całkowicie wyeliminuje konkurencję.
  2. Tworzenie nowego popytu.
    Mówimy tu o wymyślaniu na nowo rynków, produktów lub usług, aby znaleźć nowe miejsca na rynku. Są to firmy, które zmierzyły się z bardzo tradycyjnym rynkiem i odważyły się wyjść poza jego granice, aby zyskać popularność.
  3. Spraw, by konkurencja stała się nieistotna.
    Strategia ta jest wyraźnie widoczna w firmie Google, która stała się praktycznie synonimem wyszukiwarki internetowej. Choć nie była to pierwsza wyszukiwarka, która powstała i obecnie istnieje wiele innych, to jej innowacyjność, prostota i intuicyjność sprawiły, że stała się praktycznie jedynym punktem odniesienia. Inne wyszukiwarki muszą ją naśladować, ponieważ nie ma możliwości, aby inne wyszukiwarki były postrzegane przez użytkownika jako bardziej użyteczne lub interesujące.
  4. Od fizycznego do cyfrowego.
    Strategią przełomową jest również przekształcanie usług, które tradycyjnie były nabywane w fizycznych biurach i wykorzystywanie technologii cyfrowych, aby przybliżyć je do społeczeństwa.
    Tak jest w przypadku bankowości cyfrowej, która oferuje swoim klientom wyższe oprocentowanie ze względu na fakt, że jest bankiem bez oddziałów, co pozwala na minimalizację kosztów w porównaniu z bankowością tradycyjną. Model ten obserwujemy również na wielu platformach internetowych, które zrewolucjonizowały sposób, w jaki uzyskujemy dostęp do usług, które tradycyjnie wymagały pośredników.
  5. Zmiana zachowań popytu.
    Nowe technologie geolokalizacji umożliwiły połączenie popytodawców i dostawców. Aplikacje mobilne zmieniają sposób, w jaki ludzie organizują się i zachowują w celu wykonania pewnych czynności.

Znaczenie tworzenia przełomowych firm.

Celem strategii disruptive jest przekształcenie rynku, a nie tylko ulepszenie istniejących produktów i usług. Ciągła innowacyjność jest jedną z cech charakterystycznych firm, które przyjmują strategie różnicujące. Innowacyjne i przełomowe firmy przyczyniają się do poprawy społeczeństwa. Są one bardziej wydajne, zmniejszają koszty i z powodzeniem rozwiązują problem dostępu konsumentów do produktu lub usługi.