Lojalność wśród klientów – jak ją zbudować?

Nie od dziś wiemy, że są osoby które kibicują tylko jednej drużynie piłkarskiej przez całe życie, przykładowo od dziecka ktoś kibicuje Realowi Madryt, czy też Fc Barcelonie, nie wątpliwie tak wielkie kluby nie są już samą drużyną piłkarską a światową marką, które mają za sobą fanów liczonych w milionach i przykładowo kiedy jakiś piłkarz przejdzie do przeciwnej drużyny bardzo często musi mierzyć się z hejtem od strony właśnie kibiców.

Przekładając to na firmę i klientów jak to wygląda?

Wróćmy do przykładu z piłką nożną i piłkarzami, a więc kiedy klub wygrywa wiele meczy zyskuje sympatię kibiców (firma która ma dobry produkt zyskuje sympatię klientów) i nawet jeśli jakiś klub gra słabiej wiele kibiców mimo wszystko zostaje i jest lojalny dla swojego ulubionego klubu? Dlaczego tak jest?
Pierwszym czynnikiem tego są Emocje mimo wszystko dostajemy wiele emocji podczas meczów czy nawet między meczami na konferencji czy treningu, bardzo często jest jeden piłkarz który jest “głową” drużyny i wiele osób dla jakiegoś piłkarza kibicuje danej drużynie, a więc z sympatii.
Czyli przekładając to na biznes powinniśmy stworzyć coś co będzie się z nami kojarzyć (przykładowo jakąś maskotkę, czy słynne powiedzenie)
Coś charakterystycznego dla nas.
Innym czynnikiem który wpływa na to, że fani są oddani danej drużynie jest sentyment, o co chodzi?
Wiele dzieci od małego oglądało i śledziło losy jakiegoś klubu, czy też rodzice ich zabierali na mecze czy oglądali razem w telewizji i później czuje się pewnego rodzaju “przywiązanie” do tego zespołu, ponieważ wspomina się mecze czy wydarzenia podczas meczu, co również przekłada się na to.

Czyli idąc tym tokiem rozumowania powinniśmy stworzyć coś co będzie wytwarzać w nas pewien sentyment (przykładowo reklama gum “mamba”) wiele osób ma wspomnienia z tymi gumami gdy słyszy tę reklamę, czyli tworzymy reklamę/slogan który będzie wywoływał wspomnienia, wtedy kiedy ktoś to usłyszy od razu skojarzy z naszą firmą, tudzież marką i właśnie w taki sposób możemy zbudować lojalność klientów.
Jednak budowanie lojalności klientów to proces długotrwały, który wymaga od nas wielu pracy, oraz pomysłowości.
Wielkie kluby piłkarskie też były małe i nikt ich nie znał a przez wiele lat budowały swoje pozycje i przez to miliony kibiców kupuje bilety, są w stanie przelecieć przez pół świata tylko po to by obejrzeć 90-minutowy mecz swojej ulubionej drużyny.
Dobrze przemyślane kampanie reklamowe, oraz wysoka jakość to rzeczy które mogą zagwarantować nam zbudowanie wieloletniej lojalności wśród naszych klientów.